۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

قرص خون آلود ماه


la super Lune de sang

یکشنبه شب 27 سپتامبرساعت یازده شب قرص ماه بصورت کامل و نورانی در آسمان می درخشید. آخر شب خبردار شده بودم که قرار است خسوف اتفاق بیفتد. چند عکس از پنجره سالن، از ماه گرفتم. ساعت که از نیمه شب به سوی دوشنبه 28 سپتامبر عبور کرد، من دیگر هر چه گشتم ماه را در آسمان نیافتم.

ساعت دو نیمه شب باز هم به آسمان نگاهی انداختم، خبری نبود. سایه زمین ماه را پوشانده بود. عکسی که از آسمان گرفتم جز سیاهی هیچ چیز را نشان نمیداد. دوربین عکاسی را بر روی پ...ایه بلندی مقابل پنجره آماده گذاشته بودم. ساعت چهار صبح برخاستم باز خبری از ماه نیافتم. خانه را دور زدم و به این سمت آمدم.....
از پنجره اطاق خواب ماه را که بزرگ و برنگ زیبای سربی درآمده بود، پیدا کردم. ماه آتش گرفته بود. بقدری قرص ماه که گویا در خون غرق شده بود جذاب و پراقتدار می نمود که دلم میخواست همه لحظاتش را در دوربینم ثبت کنم. تا ساعت شش صبح بیدار ماندم با پنجره ی گشوده بسوی آسمان که هوای سرد پاییزی را به داخل اطاق می آورد. در فیلم این لحظات را توصیف کرده ام. ماه گویا بسرعت حرکت میکرد و هلال نورانی از سمت چپش بر قرص خونین غلبه میافت تا ساعت شش و یازده دقیقه صبح که من آخرین عکس را گرفتم هلال نورانی میرفت که تمامی ماه را در بر بگیرد. ماه در حدود ساعت هفت به صورت همان قرص نورانی که در اول شب بود در آمد ولی من که دوربینم مشکل پیدا کرده بود موفق به گرفتن آخرین عکس نشدم. خستگی بر من غلبه کرد و خوابیدم. 
این پدیده، همزمان بودن خسوف و ماه خونین است. زمانی که زمین مابین ماه و خورشید قرار می گیرد. در این حالت سایه زمین بر روی ماه افتاده و رنگ نورانی آنرا به رنگ آهن یا خون تغییر میدهد. این حالت خسوف نام دارد. امسال خسوف با نزدیک شدن ماه به زمین همزمان شده بود. برای دیدن دوباره این پدیده، باید تا سال 2033 صبر کرد. در فرصتی دیگر فیلمی را که تهیه کرده ام را به اشتراک خواهم گذاشت. عکس ها به ترتیب ساعاتی است که دوربین روی آنها ثبت کرده.

عاطفه اقبال - 28 سپتامبر 2015


















هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر